Chatbots of toch persoonlijk contact?

Onderzoek van de Consumentenbond toont aan dat consumenten niet te spreken zijn over de inzet van chatbots als klantenservicemedewerker. 

Enquête onder 10.000 panelleden

Om de tevredenheid over chatbots te peilen heeft de Consumentenbond een enquête afgenomen onder ruim 10.000 panelleden. Van de ondervraagden heeft 40% weleens te maken gehad met een chatbot. Maar liefst 78% van hen gaf aan dat de chatbot ook weleens geen volledig antwoord gaf op hun vraag.

Tweederde van de ondervraagden is niet tevreden over het contact met chatbots. Bijvoorbeeld omdat de robot geen antwoord gaf op de vraag (52%) of die slechts gedeeltelijk beantwoordde (26%). De chatbot herkent vragen vaak niet of niet snel genoeg. Soms blijven consumenten ook steeds in het hetzelfde kringetje ronddraaien. Consumenten vinden ook dat het vaak te lang duurt voordat ze een echte medewerker te spreken krijgen. Verder storen consumenten zich eraan dat de chatbots vaak antwoorden geven die ze zelf ook op de website hadden gevonden.

Telefonisch contact heeft de voorkeur

Behalve dat de chatbots vaak het antwoord op de gestelde vraag niet weten, ervaren consumenten het contact ook als onpersoonlijk. Slechts 15% van de ondervraagden vindt chatten met een robot geen probleem. De meeste mensen (71%) hebben het liefst telefonisch contact. Ook e-mailen vinden veel ondervraagden prima (53%). Daarna volgt chatten met een echte medewerker (15%). 80% van de panelleden vindt bovendien dat telefonisch contact krijgen met bedrijven steeds moeilijker wordt, bijvoorbeeld omdat de telefoonnummers verstopt zijn op de website.

Contact met ons opnemen?

Ons kantoor vindt het van groot belang dat iedereen gemakkelijk contact kan opnemen met ons. Persoonlijk contact en maatwerk staan voor ons kantoor centraal. Ons kantoor is daarom op verschillende manieren bereikbaar.

Telefonisch

Tijdens kantooruren zijn wij telefonisch bereikbaar op 073 612 4124. Kantooruren zijn bij ons van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 uur en 12.30 uur en tussen 13.00 en 17.00 uur.

Per e-mail

Daarnaast kunt u ons altijd een e-mail sturen, die vervolgens zo snel mogelijk beantwoord zal worden. Ons algemene e-mailadres is info@vandervliesincasso.nl. U kunt natuurlijk ook een e-mail sturen aan uw persoonlijke contactpersoon via de individuele e-mailadressen van onze medewerkers.

Maak een vrijblijvende (telefonische) afspraak

Indien u graag een vrijblijvend gesprek wenst, kunt u ons een bellen of een e-mail sturen. U kunt ook ons online formulier invullen via deze link. Een medewerker van ons kantoor neemt vervolgens zo snel mogelijk contact met u op.

Direct online een zaak aanleveren

Heeft u een vordering op een debiteur die u aan ons kantoor uit handen wilt geven? U kunt dan ook direct online een zaak aanleveren via deze link. Een medewerker van ons kantoor neemt vervolgens zo snel mogelijk contact met u op.